Communicative Figurations

Publications

Since its inception in 2012, the network has produced various publications dedicated to the further development of media and communication research oriented toward process and figuration sociology. The literature listed below is not a complete bibliography, but is intended to provide initial access to the discussion.

Fundamental publications on the approach:

  • Couldry, N., & Hepp, A. (2016). The mediated construction of reality. Cambridge: Polity Press.
  • Hepp, A. (2020). Deep mediatization. London: Routledge.
  • Hepp, A., Breiter, A., & Hasebrink, U. (Eds.). (2018). Communicative figurations: Transforming communications in times of deep mediatization. London: Palgrave Macmillan.
  • Hepp, A., & Hasebrink, U. (2014). Human interaction and communicative figurations: The transformation of mediatized cultures and societies. In K. Lundby (Ed.), Mediatization of communication (pp. 249-272). Berlin, New York: de Gruyter.
  • Hepp, A., & Hasebrink, U. (2017). Kommunikative Figurationen. Ein konzeptioneller Rahmen zur Erforschung kommunikativer Konstruktionsprozesse in Zeiten tiefgreifender Mediatisierung. Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(2), 330-347.
  • Hepp, A., Loosen, W., Hasebrink, U., & Reichertz, J. (2017). Konstruktivismus in der Kommunikationswissenschaft. Über die Notwendigkeit einer (erneuten) Debatte. Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(2), 181-206.
  • Kammerl, R., Müller, J., Lampert, C., Rechlitz, M., & Potzel, K. (2020). Kommunikative Figurationen – ein theoretisches Konzept zur Beschreibung von Sozialisationsprozessen und deren Wandel in mediatisierten Gesellschaften? In I. van Ackeren, H. Bremer, F. Kessl, H. C. Koller, N. Pfaff, C. Rotter, D. Klein, & U. Salaschek (Hrsg.), Bewegungen. Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 377–388). Barbara Budrich. doi.org/10.2307/j.ctv10h9fjc.30.
  • Wolf, K. D. (2017). Mediatisierung in reformpädagogischen Lernkulturen. In T.-S. Idel, H. Ullrich (Eds.), Handbuch Reformpädagogik (pp. 338-352). Weinheim: Beltz.
  • Wolf, K. D. (2019). Konsequenzen einer tiefgreifenden Mediatisierung für die Lehrerbildung. In S. Doff (Ed.), Spannungsfelder der Lehrerbildung (pp. 79-91). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

        Research on individual topics:

        • Broer, I., & Hasebrink, U. Wissenschaftskommunikation als kommunikative Figuration. Ein konzeptioneller Rahmen für die empirische Untersuchung von Domänen der Wissenschaftskommunikation. Medien & Kommunikationswissenschaft, 70(3), 234-255.
        • Hasebrink, U. (2014). Die kommunikative Figuration von Familien: Medien, Kommunikation und Informationstechnologie im Familienalltag. In M. Rupp, O. Kapella, & N. F. Schneider (Eds.), Zukunft der Familie – Anforderungen an Familienpolitik und Familienwissenschaft. Tagungsband zum 4. Europäischen Fachkongress Familienforschung (pp. 225-240). Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
        • Hasebrink, U. (2019). Strukturwandel von Öffentlichkeit. Wie tragen Individuen durch ihre Mediennutzung zum Strukturwandel von Öffentlichkeit bei? In M. Eisenegger, L. Udris, & P. Ettinger (Eds.), Wandel der Öffentlichkeit und der Gesellschaft (pp. 407-418). Wiesbaden: Springer VS.
        • Hepp, A., & Loosen, W. (2022). Beyond innovation: Pioneer journalism and the re-figuration of journalism. In P. Ferrucci & S. Eldridge (Eds.), The institutions changing journalism: Barbarians inside the gate (pp. 118-135). London: Routledge.
        • Hepp, A., Berg, M., & Roitsch, C. (2022). Mediengeneration und Vergemeinschaftung. Digitale Medien und der Wandel unseres Gemeinschaftslebens. Wiesbaden: Springer VS.
        • Kammerl, R., Lampert, C., & Müller, J. (Eds.). (2022). Sozialisation in einer sich wandelnden Medienumgebung. Zur Rolle der kommunikativen Figuration Familie. Baden-Baden: Nomos Verlag.
        • Kramp, L. (2015). The rumbling years. The communicative figurations approach as a heuristic concept to study – and shape – the transformation of journalism. In L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp, I. Tomanić, H. Nieminen, R. Kunelius, . . .  Kilborn (Eds.), Journalism, Representation and the Public Sphere (pp. 23-55). Bremen: edition lumière.
        • Mascheroni, G., & Siibak, A. (2021). Datafied Childhoods. Data Practices and Imaginaries in Children’s Lives. New York: Peter Lang. https://www.peterlang.com/document/1140627
        • Mascheroni, G. (2020). Datafied childhoods: Contextualising datafication in everyday life. Current Sociology, 68(6), 798–813. https://doi.org/10.1177/0011392118807534
        • Berriman, L., & Mascheroni, G. (2019). Exploring the affordances of smart toys and connected play in practice. New Media & Society, 21(4), 797-814. https://doi.org/10.1177/1461444818807119
        • Tosoni, S., Mascheroni, G., & Colombo, F. (2022). A Media-Studies Take on Social Robots as Media-Machines. In Riva, G., & Marchetti, A. (Eds), Humane Robotics. A Multidisciplinary Approach towards the Development of Humane-Centered Technologies (pp. 266-285). Milano: Vita e Pensiero. https://organismi.unicatt.it/htlab/it/ricerca/humane-robotics.html
        • Wolf, K. D., & Wudarski, U. (2017). Communicative Figurations of Expertization: DIY_MAKER and Multi-Player Online Gaming (MOG) as Cultures of Amateur Learning. In A. Hepp, U. Hasebrinck & A. Breiter (Eds.), Communicative Figurations – Transforming Communications in Times of Deep Mediatization (pp. 123-149). London: Palgrave Macmillan.

          Methodological publications:

          • Breiter, A., & Hepp, A. (2018). The complexity of datafication: Putting digital traces in context. In A. Hepp, A. Breiter, & U. Hasebrink (Eds.), Communicative figurations: Transforming communications in times of deep mediatization (pp. 387-406). London: Palgrave Macmillan.
          • Hasebrink, U., & Hepp, A. (2017). How to research cross-media practices? Investigating media repertoires and media ensembles. Convergence, 23(4), 362-377.
          • Kammerl, R., Lampert, C., Müller, J., Rechlitz, M., & Potzel, K. (2021). Mediatisierte Sozialisationsprozesse erforschen: Methodologische Implikationen. In K. Wolf, S. Aßmann, P. Bettinger, & K. Rummler (Hrsg.), Jahrbuch Medienpädagogik 16: Medienpädagogik in Zeiten tiefgreifender Mediatisierung. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung.
          • Klein, J., Schimank, U., & Walter, M. (2018). How to interview about media repertoires as tacit components of practices – problems and empirical experiences. In A. Hepp, A. Breiter, & U. Hasebrink (Eds.), Communicative figurations: Transforming communications in times of deep mediatization (pp. 363-386). London: Palgrave Macmillan.
          • Kobbernagel, C., & Schrøder, K. C. (2016). From everyday communicative figurations to rigorous audience news repertoires: A mixed method approach to cross-media news consumption. MedieKultur: Journal of media and communication research, 32(60), 6-31.
          • Wolf, K. D., & Wegmann, K. (2019). Situationsanalyse in der medienpädagogischen Mediatisierungsforschung: Kommunikative Figurationen des informellen Lernens. Jahrbuch Medienpädagogik, 15. Wiesbaden: Springer VS.
          • Wolf, K. D., & Wegmann, K. (2019). Situational Analysis as a Research Method for the Reconstruction of Communicative Figurations. In M. F. Murru et al. (Eds.), Communication as the Intersection of the Old and the New (pp. 129-140). Bremen: edition lumière.

            University of Bremen
            ZeMKI, Centre for Media, Communication and Information Research
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